onderzoek en advies in recreatie en toerisme

artikelen - mijn nieuwe leven als 'avontuurzoeker'

Mijn nieuwe leven als 'avontuurzoeker'

Door Jan Jaap Thijs

Identiteitscrisis
Na jarenlang een creatief en inspirerend rode ‘rakker’ geweest te zijn, bevind ik me in een soort identiteitscrisis. Of eigenlijk niet, want de zelftest op www.leefstijlvinder.nl was tamelijk duidelijk: voor maar liefst 93% pas ik het profiel van de ‘avontuurzoeker’.  Maar goed, nu is dat in mijn geval ook niet zo heel ingewikkeld: die creatief en inspirerend rode leefstijl uit de segmentatie van de Leisure Leefstijlen lijkt ook wel heel erg op de nieuwe avontuurzoeker van de Leefstijlvinder. Maar dat geldt niet voor alle leefstijlgroepen; de veranderingen zijn best groot…. 

Werken met de leefstijlvinder
Wij melden u eerder al: wij gaan overstappen naar de Leefstijlvinder! En dat hebben we dan ook gedaan en zijn nu partner van de Leefstijlvinder. De afgelopen maanden zijn we met de eerste ondernemers aan de slag gegaan. Bijvoorbeeld met Maurits van Gulick, ondernemer met een prachtige duiklocatie in Midden Limburg: de Boschmolenplas. Op basis van onze analyse heeft hij besloten de Stijlzoeker centraal te zetten bij het neerzetten van een totale duikbeleving: de duiklocatie, aangevuld met winkel en horeca. Het past bij de ondernemer, het past bij zijn gasten en het zorgt voor kansen om zich te onderscheiden in de markt. Gaaf om te zien hoe dat werkt!  

Vertalen 'oude' naar 'nieuwe' leefstijlen
In diezelfde mooie regio is Recreatiepark de Leistert al enige jaren een enorme voorloper als het gaat om de toepassing van de ‘oude’ Leisure Leefstijlen. Het gehele bedrijfsconcept is opgehangen aan de focus op de uitbundig gele consument. Geweldig om te zien wat dat teweeg brengt op het park, en vooral ook welke bedrijfsresultaten dat oplevert. Erg gaaf is nu dat we, vier jaar nadat we de Leistert een extra beetje op weg mochten helpen, opnieuw naar de Leistert mogen gaan kijken. Maar dit keer via de segmentatie van de Leefstijlvinder. Super interessant, want betekent een focus op uitbundig geel dan dat de ‘plezierzoeker’ nu centraal moet gaan staan? We gaan samen met de Leistert de komende tijd echt de diepte in. Dat vind ik nou gaaf om te doen!

Voordelen van de leefstijlvinder 
De Leefstijlvinder heeft absoluut voordelen: de mogelijkheden voor ondernemers om hun eigen gastenbestand laagdrempelig te analyseren bijvoorbeeld. De online kaartjes waar je relatief eenvoudig de profielen van inwoners uit kunt halen. De illustrerende filmpjes. En vooral: de doorontwikkeling van het model; als het goed is, wordt de database de komende jaren verder gevuld.

Wij dragen ons steentje bij
Ben ik dan alleen maar enthousiast over de Leefstijlvinder? Nee, zeker niet. Hadden we bij de ‘oude’ Leisure Leefstijlen een schat aan informatie over de gewenste beleving van gasten in de horeca, op een camping, in een museum etc., nu moet deze informatie weer vanaf onderop worden opgebouwd. We moeten dus eerst een stapje terug doen, voordat we weer verder kunnen. Niet erg, zolang we er met elkaar er maar voor zorgen dat er blijvend gewerkt gaat worden met de Leefstijlvinder, zodat er nieuwe praktijkvoorbeelden gaan ontstaan. En zolang er geïnvesteerd blijft worden in de koppeling van de Leefstijlvinder aan actuele onderzoeken, zoals het CVO (Continu Vakantie Onderzoek) of CVTO (Continu Vrijetijds Onderzoek). Wij dragen daaraan in ieder geval graag ons steentje bij.