onderzoek en advies in recreatie en toerisme

artikelen - leisure leefstijlen wordt leefstijlvinder

Leisure Leefstijlen wordt Leefstijlvinder

Door Jan Jaap Thijs

Dromen in kleuren
Zelfs op mijn vrouw is na al die jaren het ‘kleurenvirus’ overgeslagen. Ik kan geen museum of restaurant meer met haar binnen lopen, of er is al een kleurendiagnose gesteld: ‘Dit is wel echt heel lime, he?’. ‘Jeetje, wat een paarse uitstraling heeft dit!’. 

Dat wordt dan nog even wennen voor mijn vrouw, maar zeker niet minder voor mijzelf! Al sinds 2008 mag ik met de leefstijlsegmentatie bezig houden. Dat betekent dat ik al zo’n 10 jaar lang praat in kleuren, denk in kleuren en ik geef het toe, af en toe zelfs droom in kleuren….. 

Voor wie geen idee heeft waar ik het over heb: ik heb het over wat de laatste jaren de Leisure Leefstijlen heette. Een manier om naar doelgroepen te kijken die verder gaat dan leeftijd, gezinsfase of inkomen, maar vooral ook kijkt naar karakterkenmerken, waarden en motieven van toeristen en recreanten. Een geweldige manier van segmenteren, omdat het ondernemers echt kan helpen om keuzes te maken en gemeenten of regio’s helpt het toeristisch beleid beter te onderbouwen. En u raadt het al: in die segmentatie heeft iedere doelgroep een kleur. 

Actualisatie leefstijlen
Maar tijden veranderen. Het was hoog tijd dat de leefstijlsegmentatie geactualiseerd werd. Met actuele gegevens op bijvoorbeeld het gebied van het gebruik van social media of boekingsgedrag van consumenten. Gelukkig hebben acht provincies de handen ineen geslagen om de segmentatie volledig te laten vernieuwen door marktonderzoeksbureau SAMR. Het resultaat? Een eigentijdse segmentatie, gebaseerd op dezelfde uitgangspunten als de oude segmentatie, maar met actuele gegevens die voor iedereen te vinden zijn via een online database op www.leefstijlvinder.nl. Maar ook: met nieuwe groepen, sommigen zeer vergelijkbaar met de oude, sommigen toch echt duidelijk anders. Dat betekent dat we vanaf nu niet meer spreken in kleuren, als ‘rood’, ‘geel’ of ‘lime’, maar in termen als ‘avontuurzoeker’, ‘plezierzoeker’ of ‘verbindingszoeker’. 

We zijn er klaar voor!
We hebben als bureau geen moment geaarzeld: wij gaan met dit hernieuwde model aan de slag! Eind juni zijn we door bureau SAMR uitgebreid getraind in alle achtergronden van de nieuwe segmentatie en ondertussen hebben we al onze unieke online tools (waarmee we horeca en verblijfsrecreatie van een leefstijl kunnen voorzien) al helemaal aangepast op de nieuwe segmentatie. In september starten we bij de eerste ondernemers met onze kennis- en coachingsprogramma’s, zoals we die eerder met de ‘kleuren’ aanboden, maar nu volledig geënt op de nieuwe segmentatie. Kortom: we zijn er klaar voor!

Maar toegegeven: het blijft wennen… zeker voor mijn vrouw, die met mij nog wel even in kleuren blijft praten, zo vermoed ik. 

Zelf toepassen?
Benieuwd naar de nieuwe segmentatie? Op www.leefstijlvinder.nl vindt u er van alles over! Daar kunt u via een zelftest ook eens kijken of u een stijlzoeker bent, een harmoniezoeker of misschien toch een rustzoeker. 

Bent u benieuwd naar de toepassingsmogelijkheden voor uw bedrijf of voor u als overheid? We vertellen u er graag over! Neem intussen alvast een kijkje op onze website voor een overzicht van al onze leefstijl-projecten. 

Foto: Mirjam Verschoor