onderzoek en advies in recreatie en toerisme

projecten - de beleving terug in het centrumgebied!

terug naar overzicht

De beleving terug in het centrumgebied!

Het is veel in het nieuws: centrumgebieden zitten in zwaar weer. Minder bezoekers, minder omzet en meer leegstand. Het lijkt de laatste tijd wel alsof het altijd regent. Tegelijkertijd is er nog steeds ruimte voor nieuwe, succesvolle concepten. Zo ontstaan meer herkenbare winkelgebieden, zoals de Negen Straatjes in Amsterdam. Ook zien we steeds meer hybride vormen van aanbod zoals horeca in winkels. Concepten die passen bij de consument van nu.

De wereld verandert...

Niet alleen het winkellandschap verandert, ook het vrijetijdslandschap ziet er anders uit dan tien jaar geleden. Het consumentengedrag is immers aan continue verandering onderhevig; dit heeft invloed op zowel winkelgedrag als ander vrijetijdsgedrag. De concurrentie van aanbieders van vrijetijdsbelevingen wordt steeds groter, beleving wordt belangrijker. Vrije tijd wordt steeds effectiever besteed. Niet alleen elke euro, maar ook elke minuut kun je maar één keer besteden. Maar ondanks die hogere druk, is recreatief winkelen nog steeds vrijetijdsbesteding nr. 1!

... verandert uw centrumgebied mee?

  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor
  • foto’s door Mirjam Verschoor

In onze visie is een centrumgebied meer dan winkels. Horeca en andere voorzieningen worden steeds belangrijker voor het onderscheidend vermogen. Het probleem hierbij is dat de beleving in centrumgebieden vaak onvoldoende aansluit bij de wens van de bezoeker en de rest van het vrijetijdsproduct. Met andere woorden: het mag meer onderscheidend en beter worden afgestemd op de doelgroep! Op het komen en gaan van bepaalde winkelketens heeft u geen invloed, maar waarop dan wel? En hoe pakt u dat aan?

Drie handreikingen voor een sfeervol centrum:

  1. Zorg voor een totaalbeleving en ontwikkeling van aanbod dat aansluit bij de wensen van de bezoeker. 
  2. Zorg voor een logische samenhang tussen het winkelaanbod, de horeca en andere voorzieningen. Stuur op herkenbare, onderscheidende clusters voor bezoekers. 
  3. Aansluiting van toeristische centra op de rest van het toeristisch product is cruciaal. Verleid de toerist om uw centrumgebied te bezoeken door een doelgroepgerichte marketingmix!

Het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd helpt u deze tips concreet toe te passen, middels een beproefde methode! De methodiek is direct toepasbaar op iedere gemeente. Het resultaat is concreet; een onderscheidend profiel van uw centrumgebied, tips en adviezen voor een doelgroepgerichte ontwikkeling en een heldere aanpak voor communicatie, marketing en events.
Wij helpen u hier graag bij! Hoe? Download hier de productsheet, en / of neem contact op met Annelies Goorts of Tinco Lycklama!

Interessant voor uw gemeente?
Neem contact op met Tinco Lycklama, lycklama@ruimteenvrijetijd.nl / 06 5338 3550 of Annelies Goorts, goorts@ruimteenvrijetijd.nl / 06 4105 8042.