Nieuws

“‘Kijk uit, Annemiek!’ Bijna struikelde ik over een mand met aardbeiensokken. Ik heb er meteen een paar gekocht voor mijn pasgeboren neefje”

Afgelopen oktober bezocht ik samen met een groep ondernemers Karls Erlebnis Dorf in Berlijn en Rostock. Ik keek mijn ogen uit! In één van de hallen hingen duizenden theepotten, buiten stonden speeltoestellen in de vorm van aardbeien en trekkers en overal lag merchandise. Van knuffels, paraplu’s en poppen tot theezakjes en sokken met aardbeienprint.

Het was een en al beleving

Karls begon als aardbeienboerderij met verkoopkramen langs de weg en is uitgegroeid tot een netwerk van belevenissenboerderijen met miljoenen bezoekers per jaar. Een combinatie tussen pretpark, kinderboerderij en streekproducten. Met food als verbindend thema. Als bezoeker wandel je van de aardappelwereld – inclusief een achtbaan met ‘pieper’ karretjes – naar de snoepjesfabriek en bijenwinkel.

Experience Economy

We hebben het al sinds de jaren ’90 over beleving. Sinds het begrip experience economy werd geïntroduceerd door Joseph Pine en James Gilmore. Maar als we niet uitkijken, wordt het een groot containerbegrip waar niemand nog gevoel bij heeft.

Hoe kijk ik daarnaar?

Een belevenis creëer je, een beleving ervaar je. En volgens mij is een belangrijke eigenschap van belevingen dat ze mensen raken en (daardoor) memorabel zijn. Dan krijgt een beleving betekenis. Het doet wat met je. Van een standaard hotelkamer valt mijn mond niet meer open. Maar als de hotelkamer in de upcycling stijl is opgebouwd (zoals bij www.karls.de), ben ik onder de indruk. En maanden later laat ik nog steeds aan iedereen foto’s zien van de kliko die is omgebouwd tot zitje (zie de foto bovenaan dit artikel). En zo ontstaat een beleving!

Beleving vol betekenis

In onze sector is ook steeds meer aandacht voor het creëren van belevenissen. Samen met Edwin van der Woude ben ik in opdracht van de gemeente Voorst een plan aan het ontwikkelen om meer bezoekers naar het centrum van Twello te trekken. Uit onderzoek blijkt dat ‘beleving met een betekenis’ ook tot hogere omzet kan leiden in winkelgebieden (bron: retailtrends.nl). De grote vraag is dan ook: hoe kan beleving worden toegevoegd aan het centrum van Twello. In mijn ogen kan dat op meerdere manieren, bijvoorbeeld met bijzonder straatmeubilair, een indrukwekkend lichtplan of een uniek evenement.

Onderscheidend vermogen

Door belevenissen te creëren kun je je onderscheiden als bestemming. Want mooie wandelpaden vindt je overal, maar zintuigenroutes (nog) niet. En slapen in een luxe bungalow kan op veel plekken, maar een bungalow die dobbert op het water kom je nog niet veel tegen. Maar beleving kan ook een handgeschreven kaartje bij een bestelling zijn of op een andere manier een gerecht presenteren.

Ik blijf het gaaf vinden om met die term beleving bezig te zijn en die toepasbaar te maken op dat specifieke bedrijf, dat specifieke centrum of dat specifieke gebied. Wilt u dat ik een keer met u meekijk? Dat doe ik natuurlijk graag! En een reisje naar Karls voor de nodige inspiratie kan ik u uiteraard aanbevelen!

Aarzel niet om contact met mij op te nemen!

Annemiek Riefel

Senior adviseur