Inwoners- en bezoekersonderzoeken kunnen antwoord geven op welke positieve en negatieve effecten toerisme en recreatie op de leefomgeving hebben. Ze dienen vaak ter ondersteuning van visies, ontwikkelkaders en draagkrachtonderzoeken. Gemeenten, provincies en terreinbeherende organisaties (TBO’s) laten deze projecten veelal uitvoeren.
Inwonersonderzoeken
De inwoner is de laatste jaren veel centraler komen te staan in de ontwikkeling van bestemmingen. We voeren vaak inwonersonderzoeken uit, waarbij we met een uniforme vragenlijst vragen stellen over; de trots, de positieve effecten van toerisme en recreatie, de negatieve effecten en hoe inwoners de balans ervaren. Tot slot vragen we naar belangrijke thema’s en aandachtspunten voor toekomstige ontwikkeling.
Benchmark van uw gemeente
Inmiddels beschikken we ook over een benchmark: we kunnen uw gemeente inschalen en vergelijken met soortgelijke gemeenten (plattelandsgemeenten, of toeristische hotspots).
Bezoekersonderzoeken
Hoe ervaart de bezoeker aan uw gebied de drukte? En hoe waardeert deze de voorzieningen? Zijn er nog tips voor recreatieve ontwikkeling? Deze waardevolle input verkrijgen we uit bezoekersonderzoeken. Deze voeren we uit door te enquêteren ‘in het veld’, of online uit te vragen.
Resono
Om bezoekersaantallen in beeld te krijgen maken we gebruik van Resono, oftewel mobiele telefoniedata. Dit geeft inzicht in bezoekersaantallen, de herkomst, het vervoer naar het gebied toe (fiets, wandelen, gemotoriseerd) en ook de leefstijl van de bezoeker kan hieraan worden gekoppeld. Een waardevolle ‘datagedreven en kwantitatieve’ onderzoeksmethode.