ProjectenJan Jaap ThijsMarkt en consumentNatasja SonderenSanne MeekesZuidhollandse Delta

Uitgebreide stranden, waterrijke natuurgebieden, pittoreske havens, beboomde dijken, gezellige stadjes. De Zuid-Hollandse Delta heeft bezoekers veel te bieden, maar de naam zal bij veel mensen niet bekend zijn. De namen van de deelgebieden die gezamenlijk deze delta vormen (Goeree-Overflakkee, Voorne-Putten en de Hoeksche Waard) zijn mogelijk wat bekender. Daar willen de samenwerkende gemeenten dan ook graag naar laten kijken. Kennen (potentiële) bezoekers deze gebieden eigenlijk wel en wat is hun beeld ervan?

 

Naamsbekendheid en bezoekredenen

De regio heeft gevraagd om imago- en bezoekersonderzoek met als doel meer inzicht te verkrijgen in de naamsbekendheid en redenen om de regio te bezoeken. Het onderzoek is als volgt opgebouwd:

  • Imago-onderzoek: een regionaal en landelijk onderzoek onder inwoners naar de naamsbekendheid en het imago van Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard, inclusief de reden van eventueel niet-bezoek. Dit onderzoek is online afgenomen via panels van I&O Research en heeft geleid tot een hoge response.
  • Bezoekersonderzoek: een onderzoek onder recreanten op Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en in de Hoeksche Waard. Dit onderzoek is ter plekke afgenomen via enquêtes in het gebied. In de zomer en herfst van 2021 zijn enquêteurs van I&O Research o.a. op de stranden, de dorpen, de ingangen van natuurgebieden en andere recreatieve plekken geweest om recreanten naar hun indrukken te vragen.

 

Per deelgebied (Goeree-Overflakkee, Voorne-Putten en de Hoeksche Waard) hebben we vervolgens de resultaten in kaart gebracht. Dit heeft waardevolle inzichten opgeleverd. Zo zien we dat Goeree-Overflakkee de hoogste spontane naamsbekendheid heeft van alle drie eilanden en dat Voorne-Putten voornamelijk geassocieerd wordt met strand, Brielle en zee. Ook het bezoekersonderzoek laat interessante resultaten zien. Meer dan de helft van de bezoekers op Voorne-Putten komt bijvoorbeeld voor een dagje weg/uitstapje en een kleiner deel voor een vakantie. Deze resultaten worden o.a. gebruikt door Marketing OP Voorne-Putten om tot een gefundeerde marketingstrategie te komen.

Nieuwsgierig naar de resultaten? Marketing OP Voorne-Putten heeft een factsheet gemaakt van de resultaten. Het onderzoeksrapport voor Voorne-Putten is hier te vinden.

Sanne Meekes ruimte vrije tijd toerisme recreatie onderzoek advies leefbaarheid balans waardevoltoerisme

Auteurs

Jan Jaap Thijs ruimte vrije tijd onderzoek recreatie toerisme vitaliteit

Senior adviseur & partner

Betrokken, relatiegedreven en enthousiast.

Neem contact op

Adviseur

Breed georiënteerd, streeft naar het beste resultaat.

Neem contact op