LeefstijlenHomepageNieuws

Voor ondernemers kan het soms een puzzel zijn om te bepalen welke doelgroep ze moeten kiezen. Het kan helpen om inzicht te krijgen welke doelgroepen zich het meeste aangetrokken voelen tot de onderneming. Vrijwel alle ondernemers werken hard om een bepaalde beleving te bieden voor hun gasten, maar wie vindt deze beleving nou precies aantrekkelijk?

De afgelopen maanden hebben wij gewerkt aan een vernieuwde online scan voor restaurant- en verblijfsrecreatieondernemers, om hen gratis inzicht te geven in de doelgroep die hun onderneming waarschijnlijk het meest aantrekkelijk vindt. Meer weten? Lees dan hieronder verder.

 

Doelgroepsegmentatie volgens de Leefstijlvinder

Om de doelgroep-puzzel op te kunnen lossen, gebruiken wij doelgroepsegmentatie. De methode die wij binnen de vrijetijdssector hanteren, is de Leefstijlvinder (www.leefstijlvinder.nl). De leefstijlvinder gaat niet uit van demografische gegevens, maar van levensstijlen. Een opleidingsniveau zegt bijvoorbeeld niets over wat een persoon in hun vrije tijd het liefste doet.

De Leefstijlvinder verdeelt de Nederlandse consument over zeven leefstijlen: de avontuurzoeker, de stijlzoeker, de inzichtzoeker, de plezierzoeker, de harmoniezoeker, de verbindingszoeker en de rustzoeker. Elke leefstijl heeft zijn eigen wensen en voorkeuren die zij zoeken in hun vrijetijdsactiviteiten.

 

De Leefstijlscan voor de ondernemer

Een doelgroepsegmentatiemodel is mooie theorie, maar wat kan je er nou precies mee? Vaak zit je als ondernemer zo diep in je onderneming, dat het lastig is om een stapje terug te doen en eens met een frisse blik te kijken naar wat voor moois je hebt opgebouwd, en te beoordelen wie dit nou nog meer mooi zou kunnen vinden. Wij van Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd hebben veel ervaring met het onderzoeken van de beleving, maar wij kunnen helaas niet iedereen persoonlijk bezoeken.

Om deze reden hebben wij de vernieuwde online Leefstijlscan gemaakt. In tien minuten reflecteer je op de eigenschappen van je gasten, de kenmerken van je aanbod en de overeenkomsten met sfeerfoto’s van andere ondernemingen. Elke antwoordoptie levert punten op voor één of meerdere leefstijlen. Organiseer je als restaurant bijvoorbeeld exclusieve wijn- en spijsavonden? Dan scoor je punten voor de stijlzoeker!

Na het afronden van de vragenlijst, krijg je je uitslag. Dit geeft aan voor welke leefstijl(en) je onderneming voornamelijk aantrekkelijk is. Daarnaast krijg je ook direct toegang tot handige informatie, zoals toolkits met praktische tips voor de desbetreffende leefstijl. Hiermee kun je ook direct aan de slag!

 

Probeer de nieuwe Leefstijlscan

De nieuwe Leefstijlscan is vanaf nu in te vullen voor restaurants en verblijfsrecreatieve bedrijven. In tien minuten ben je als ondernemer weer een belangrijk stukje kennis rijker.

Link naar de restaurantscan

Link naar de verblijfsscan

Auteurs

Nina Ruigrok

Adviseur en office manager

Enthousiaste adviseur met passie voor de vrijetijdssector

Neem contact op

Met oog voor detail, altijd strevend naar kwaliteit

Neem contact op