Streekmarketing van de Betuwe: een verkenning
In opdracht van de zeven Betuwse gemeenten voerde Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd een verkenning uit naar de streekmarketing van de Betuwe. De regio staat bekend om haar fruitteelt, bloesem, rivieren en rust. De zeven gemeenten zijn overtuigd van de pracht van de Betuwe, maar wordt dit beeld breder gedragen?
Wat de Betuwe bijzonder maakt
Wij hebben interviews afgenomen en een panel uitgezet om te achterhalen of er voldoende kansen zijn om meer met het streekmerk Betuwe te doen. Uit ons onderzoek blijkt dat de Betuwe een sterk merk is die positieve en ‘nostalgische’ associaties oproept: boomgaarden, Flipje en een landelijke omgeving. Naast deze vertrouwde beelden worden ook andere thema’s geassocieerd met het streekmerk Betuwe, zoals watertoerisme en agrotoerisme. Deze verbreding kan bijdragen aan een aantrekkelijker en meer toekomstbestendig streekprofiel.
Vervolgstappen
De verkenning laat zien dat er draagvlak is voor gezamenlijke streekmarketing. De komende maanden gaan wij samen met de gemeenten en partners uit het gebied aan de slag met een vervolg op deze verkenning.