Onderzoek in het Rijk van Nijmegen: is er marktruimte voor nieuwe verblijfsrecreatie?
Het aantal overnachtingen in Nederlandse verblijfsaccommodaties groeit: in 2035 zijn er naar verwachting 24% meer overnachtingen in vergelijking met 2023 (NBTC). We krijgen als bureau steeds vaker de vraag wat dat betekent voor de marktruimte van nieuwe (verblijfsrecreatieve) initiatieven. De eerste stap voor ons is om een volledig overzicht te hebben, want de markt van verblijfsrecreatie draait om meer dan alleen de ontwikkeling van de vraag (het aantal overnachtingen), denk bijvoorbeeld aan:
- Hoe groot is het huidige aanbod per type accommodatie?
- Liggen er al plannen voor nieuw aanbod?
- Hoe hoog ligt de bezettingsgraad van de huidige accommodaties?
Ook in de regio Rijk van Nijmegen groeit het aantal overnachtingen en vragen de gemeenten zich af hoe deze groei in goede banen te leiden. Daarnaast spelen hier ook een aantal specifieke thema’s, zoals de vitaliteit van vakantieparken, kansen voor de zakelijke markt en de groei van Airbnb. Met een kwantitatieve analyse onderzochten we de kansrijkheid van nieuwe hotels, groepsaccommodaties, vakantieparken en kampeerterreinen in deze regio.
Toevoegen van kampeeraanbod wel kansrijk, bij hotels zijn we voorzichtiger
Uit onze analyses bleek dat nieuwe kampeerterreinen in de regio wel kansrijk zijn, maar nieuw hotelaanbod minder kansrijk is. Er zijn namelijk al veel plannen voor grote nieuwe hotels in de regio en hierdoor wordt de groeiende vraag al grotendeels in deze nieuwe hotels wordt opgevangen. Voor groepsaccommodaties en vakantieparken kwam de kwantitatieve analyse neutraal uit, dus vanuit de cijfers waren nieuwe initiatieven niet per definitie kansrijk of minder kansrijk.
Onderscheidend vermogen is belangrijk voor alle nieuwe initiatieven
Cijfers zeggen niet alles: niet ieder nieuw kampeerterrein in het Rijk van Nijmegen zal succesvol zijn en niet ieder nieuw hotel zal mislukken, daarom moeten de uitkomsten van het marktonderzoek ook zeker niet als blauwdruk worden gebruikt om initiatieven wel of niet toe te laten. Er zijn meer factoren van belang voor kansrijkheid, zoals onderscheidend vermogen. Voor het Rijk van Nijmegen is daarom ook een eerder leefstijlonderzoek gebruikt, waarmee we zien welke leefstijlen kansrijk zijn per accommodatievorm. Hotels die zich richten op de plezier- of avontuurzoeker kunnen zich bijvoorbeeld op die manier onderscheiden van het huidige aanbod en daarmee de kansrijkheid vergroten.
Hoe nu verder?
De cijfers over marktruimte en het inzicht in onderscheidende leefstijlen geven samen weer hoe de verblijfsector in het Rijk van Nijmegen ervoor staat en welke ontwikkelingen kansrijk zijn. Met dit inzicht kan de regio sturen op initiatieven die zich onderscheiden van het huidige aanbod om tot een vitalere verblijfssector te komen.